Magazinele mari din România ar putea să nu mai funcționeze duminicile. Impact major asupra Kaufland, Lidl și Auchan
Data publicării
Marile lanțuri de supermarketuri din România ar putea să fie nevoite să își suspende activitatea în weekend-uri, urmând exemplul unor state din Vest. Acestea se confruntă acum cu perspectiva unui nou cadru legal ce ar putea schimba fundamental modul în care funcționează comerțul de retail.
Un proiect propus recent de către Partidul Național Liberal (PNL) prevede ca aceste magazine să nu mai fie deschise duminica, o mișcare care le-ar afecta considerabil pe marile companii de retail precum Kaufland, Lidl și Auchan.
Armonizarea tradiției cu modernitatea
Inițiativa legislativă apare într-un moment când se pune tot mai mult accentul pe echilibrul dintre viața profesională și cea privată. Scopul legii este de a aduce România în rând cu alte țări europene, care dedică ziua de duminica odihnei și timpului petrecut în familie, lăsând deoparte agitația generată de cumpărături.
Regulamentul ar impune închiderea obligatorie a magazinelor mari în fiecare duminică, exceptând anumite sărbători, și ar putea reduce orele de funcționare în zilele de sâmbătă. De asemenea, proiectul include și ideea de a muta aceste supermarketuri la cel puțin cinci kilometri de zonele urbane, pentru a promova comerțul local și produsele locale. Aceasta măsură ar intenționa să sprijine afacerile mici și producătorii din România, oferind-le o mai bună expunere în fața clienților.
Sfidează și perspectivelor
Desigur, această propunere, deși poate să pară avantajoasă pentru unii, ridică anumite probleme și îngrijorări. Majora îngrijorare este legată de un posibil efect advers asupra economiei. Încetarea activității magazinelor mari în zilele de duminică ar putea conduce la o scădere în vanzări, afectând nu doar profiturile lanțurilor mari de retail, ci și încasările statului din taxe și impozite. Mai mult, ar putea exista și riscul de a reduce forța de muncă în acest sector, din cauza scurtării orarului de lucru.
Pe de altă parte,
Oponenții acestei politici de limitare a programului la supermarketuri accentuează problema majoră pe care o prezintă pentru cumpărători, în special pentru aceia care au program de muncă în cursul săptămânii și preferă să își facă proviziile în weekend. Restringerea accesului la astfel de magazine în aceste zile ar putea conduce la supraaglomerarea lor sâmbăta, apăsând suplimentar pe umerii angajaților și pe facilitățile acestor spații comerciale.
Privind la diferitele strategii din Europa legate de programul magazinelor duminică, observăm o varietate de politici, de la închideri totale în țări ca Austria și Germania, până la practici mai suple în Franța sau Spania, unde est permis ca magazinele să fie deschise câteva duminici anual. Aceste variații oglindesc diferențele culturale și economice ale regiunii, dar și diversele dorințe și necesități ale cumpărătorilor.
În România, sugestia legislativă a generat un larg dialog civic, analizându-se necesitatea repausului și a timpului liber în weekend versus posibilitatea de a accesa servicii de bază. Deși obiectivul anunțat este îmbunătățirea standardului de viață și sprijinirea producătorilor din regiune, este fundamental să se ajungă la o soluție echilibrată pentru toate părțile interesate: clienți, afaceriști și lucrători.
Propunerea de a închide supermarketurile duminica în România constituie o inițiativă de curaj, ce necesită o examinare minuțioasă a tuturor rezultatelor potențiale. Chiar dacă modelele europene pot servi drept punct de comparație, particularitățile României din sfera socială și economică trebuie să fie contemplate pentru a promova o schimbare armonioasă și avantajoasă pentru toți cei implicați.